Cambridge

Zondag 27 mei

Okee, onze Ham ‘n Eggs Tour 2012 gaat van start! De eerste dag begint vroeg: al om 6:30 lokale tijd verlaat onze volgelaten Toyota in Harwich de buik van de Stena Brittannica. De overtocht verliep op rolletjes.

Voor het eerst in m’n leven had ik een hut geboekt –voorheen modderde ik altijd op goedkope slaapstoelen– en dat bleek een very comfortabele manier om zo’n ferry te nemen. Het leek ook wel alsof het schip nieuw was of gerenoveerd, want de inrichting zag er tiptop uit. Ook onze cabine was prima: klein, met stapelbedden, maar met alles erop en eraan, inclusief een lcd-televisie en een badkamertje met een uitstekende douche. Prinsheerlijk sliepen we ons een weg richting Engeland – tot om 5:30 de tune van “Don’t worry be happy” uit een luidspreker in het plafond kwam, onze wake-up call.

Eenmaal aan wal zetten we koers naar Cambridge. Het is prachtig weer, de hemel is blauw en zonnig en zonder problemen rijden we rond half negen ’s ochtends de stad binnen waar, begrijpelijkerwijs, nog weinig gebeurt, zo vroeg op de zondagochtend. Er luidt een kerkklok, er wordt een boerenmarkt opgebouwd. We eten een broodje op het muurtje voor King’s College, kijken hoe Cambridge een beetje wakker wordt en besluiten eerst maar eens een camping op te zoeken. Na twaalven keren we terug, op de fiets.

Cambridge ligt in Oost-Engeland, een vlak gebied, en er wordt veel gefietst. Het is een klein stadje aan een klein riviertje (de Cam) dat zijn faam dankt aan de universiteit, die feitelijk bestaat uit een stuk of dertig college’s die geheel zelfstandig zijn, eigenlijk allemaal universiteitjes op zich: King’s College, Trinity College, Magdalen College etcetera. De meeste dateren uit de dertiende, veertiende eeuw en zijn in gotische stijl opgetrokken rond een binnenplaats met een keurig gazonnetje, quite impeccable. We bezoeken King’s College en Trinity College. Helaas komen we niet verder dan de binnenplaats, want het is examentijd en dan mogen de studenten niet worden gestoord. Maar het is genoeg om iets te proeven van de bijzondere atmosfeer die hier hangt, het aura van traditie en inspiratie, waarin wetenschap een bijna religieuze status heeft. Over deze tegels hebben grote geesten gelopen. Newton al peinzend over zwaartekracht. Dawson en Crick opgewonden rennend om te vertellen hoe DNA in elkaar zat. Stephan Hawking eh...rollend op zoek naar zwarte gaten. Harry Potter in z’n invisibility cloak...

Uiteraard is Cambridge ook heel erg een studentenstad. En wat studenten hier doen is bier drinken en bootje varen op de Cam, in een zogenaamde punt. Dit is een kleine platbodem die met een lange staak wordt voortgeduwd, als een gondel. Omdat het zondag is en schitterend weer wordt er volop gepunt vandaag en het is druk op het water. Vanaf de overzijde, waar een groot park is genaamd ‘The Backs’, kijken we toe. Er hangt een fijne zomerse sfeer, bijna on-Engels zou je zeggen. Later eten we taco’s en tapas in een Mexicaans-achtig restaurant en fietsen voldaan de acht kilometer terug naar onze camping in Comberton. Een prima start van de vakantie.

-------------------------------------------------------------------

De volgende dag (maandag) zetten we koers richting Wales, met een kleine omweg naar Ely, dat een kilometer of twintig boven Cambridge ligt. Hier bevindt zich een van de meest bijzondere kathedralen van Engeland, aldus onze gids. Het is een gigantisch gevaarte, een voetbalveld lang, smal en spits zoals gotische kerken kunnen zijn, maar bijzonder is vooral de centrale koepel die –als enige in het land– octagonaal van vorm is. Om het gebouw heen ligt, zoals zo vaak in Engeland, een mooi groot grasveld. Daar kunnen we mooi in het zonnetje ons breakfast nuttigen, dat inmiddels een brunch is geworden.

En dan stappen we weer in de auto en rijden naar Wales met het plan om de Snowdon te beklimmen, de hoogste ‘berg’ van Wales, 1085 meter hoog, een door de elementen gegeselde kale reus die alleen toegankelijk is voor de allersterksten onder ons...en voor hen die het stoomtreintje nemen, naar de top.

1. Hoi Christel en Arthur,
    Friesreis kwam hier even niet door. Weer genoten van jullie ervaringen. Met de poezen gaat het goed, zijn blij om een weekje langer te blijven.
    Groetjes P&M

2. Had ik je nog niet verteld dat ik in een vorig leven een kasteel in Engeland bewoonde? Ik kan me niet meer herinneren of ik toen ook een zoon had en of die misschien Arthur heette.

3. Zo nieuwsgierig als we zijn, hebben we jullie via deze weg opgezocht om weer op de hoogte te blijven van jullie reis. Ik ben benieuwd of de berg op gelukt is met z'n drie-tjes. veel plezier en goede reis verder. x Emmi&Marcel